Köp- och leveransvillkor
Allmänt
För dig som är privatperson gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen som har strikta bestämmelser, och ger dig som kund bland annat 14 dagars ångerrätt som börjar gälla från dagen då du som kund tagit emot varan. lagen gäller trots att du har avtalat om något annat. För företag inklusive enskilda näringsidkare gäller Köplagen som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Vi reserverar oss för prisändringar, slutförsäljning och eventuella pris och faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Vid felaktigt lagersaldo från vårt eller våra leverantörers lager har vi rätt att annullera köpet och återbetala dig som konsument.
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL). När du registrerat dig och gjort din beställning då samtycker du att vi använder och lagrar dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Dina uppgifter är skyddade enligt PUL och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade ur vår verksamhet.
Personuppgifter lagras för att bl a möjliggöra följande:
Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt innebär detta inte att köpevillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret skall i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
Leveransvillkor
När du lägger produkten i kundvagnen och går till kassan är det uppenbart vilken betalningsmetod samt vilket fraktalternativ som är tillgängligt, vare sig det gäller en konsument eller företagsbeställning.
Normal leveranstid är mellan 1-3 arbetsdagar. Under hög efterfrågan kan det ta längre tid.
Vi skickar beställningar med avtal genom Postnord men kan även komma att skicka beställningar med exempelvis DHL.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till fraktbolaget och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet och skadan är av den art att den kan hänföras till fraktbolagets hantering, skall du då kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med fraktbolaget inte kan lösas tar du kontakt med oss.
Ej uthämtade paket
Det är ditt ansvar att hämta ut leveransen på uthämtningsplatsen inom den tid som anges i avin du mottagit. Om du inte hämtar ut paketet från uthämtningsstället så kommer paketet att returneras till oss och då tillkommer en frakt- och hanteringsavgift på 295 SEK.
Avbeställning
Du kan göra en avbeställning utan kostnad fram till att din beställning hanterats av oss eller vår leverantör. Din begäran om avbeställning är giltig först när du mottagit bekräftelse ifrån oss. Ångerrätten gäller konsumenter och ej företag. Läs mer under ”ångerrätt”.
Felaktig prissättning
Vi förbehåller oss rätten att justera eventuella priser före och efter beställningen är behandlad
Exempel på felaktiga priser:
Om en produkt är märkt med 100 SEK i en butik och produkten i en liknande butik vanligtvis kostar cirka 2 000 SEK då är detta ett felaktigt pris, butiken kan avvisa den i en "skadlig" form. Säljaren kan lämna in anspråk i enlighet med artikel 32 i avtalslagen.
Ångerrätt/Reklamation
Som privatperson har du enligt "distansavtalslagen" rätten att ångra ditt köp inom 14 dagar. Om du har en specialbeställd produkt tillverkad enligt dina instruktioner så gäller inte ångerrätten.
Observera att enligt lagen måste du bekosta fraktkostnaderna för returen. Vi har även rätten att debitera dig en viss avgift för värdeminskning. Detta kan bero på att du har använt produkten mer än nödvändigt för att bestämma dess egenskaper eller funktioner. om tex parfymen är uppackad kan vi inte säkerställa att parfymen fortfarande är orörd och kan därmed inte sälja den till någon annan.
Produkten i retur måste vara i ett säljbart tillstånd och förpackningen måste vara oskadad. Försäljningsvillkoret innebär att du kan öppna ytteremballaget paketet och kolla på produkten men att du INTE kan använda produkten eller ta bort förseglingsplast eller liknande.
Du kan ej nyttja ångerrätten med stöd i svensk lag på varor vars plombering har brutits, band- och ljudupptagningar där plombering har brutits, varor som tappar sitt värde (exempelvis livsmedel) vid leverans.
Retur
Vill du utnyttja din ångerrätt ber vi dig att kontakta oss på [email protected] När vi hanterat ditt ärende kommer du få ett returnummer som ska märkas på paketet. Du är ansvarig för returen tills att denna mottagits av oss. Därför rekommenderar vi dig alltid att returnera spårbart.
När din retur mottagits och godkänts av oss kommer vi genomföra en återbetalning, normalt inom 10 arbetsdagar från godkännande.
Reklamation
Har du mottagit en defekt eller felaktig produkt ska du kontakta oss omedelbart. Gäller din reklamation en defekt produkt, ska detta anmälas senast 2 månader efter att felet upptäckts.
Reklamationsärenden skickas via e-post till [email protected] med nedanstående bilagor:
Betalningsalternativ
- Klarna checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
- Klarna Faktura
När du betalar med Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du mottagit din order.
Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad, men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betuder en enda faktura, oavsett antalet köp.
Vid ett köp om 10000 kr med Klarna konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
Lär mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
- Swishbetalningar
Vi erbjuder dig möjlighet till betalning med hjälp av Swsih. En mycket enkel och säker betalningslösning. Följ stegen i kassan för att genomföra betalningar via Swish. Vid eventuell ånger kommer återbetalning ske till Bankkonto tillhörande beställaren.
Vi har ingen minimibeställning.
Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/